

Daarnaast is er veel desinformatie op het wereldwijde web te vinden.

Nathan Veenstra ziet dat zoekmachines kritischer worden op de websites die ze crawlen: “Door corona zijn er veel mensen die kansen zien om op een slimme, of zelfs schimmige manier online geld te verdienen. Google wil minder van links afhankelijk worden en werkt er naartoe om teksten écht te kunnen begrijpen. Wel een filosofisch punt: Willen we dat Google dé waarheid wordt?”

Hun index is dan groot genoeg om content te valideren. Het sluit al volledig aan op de trend die Google heeft ingezet met BERT en patronen zoals E-A-T. Michel Kant vervolgt: “Ongetwijfeld gaan we dit ook terug zien in content die Google wil ranken. Je ziet dat Google hierin met COVID-19 al het voortouw neemt, door zelfstandig data te publiceren, in plaats van lezers enkel door te sturen naar websites.” Michel Kant ziet duidelijk dat zoekmachines sinds de uitbraak van het coronavirus veel gerichter op zoek gaan naar de waarheid: “Fake news, fake facts en fake statements moeten worden weerlegd. Sinds de uitbraak van het coronavirus is er meer dan ooit behoefte aan betrouwbare informatie. Trend #1: Zoekmachines gaan beter filteren op betrouwbaarheid van informatie Maar liefst 22 experts delen in deze expert roundup hun visie en postcorona SEO-trends.ĭennis Veldhuis ( Bambuu), Nathan Veenstra ( Optimus Online), Michel Kant ( Reading Rooster), Dennis Pettinga ( ), Nicole Barink ( Team Nijhuis), Nick Seitzinger ( Centralpoint), Mathijs Kok, Koen Bloks ( Problemen Kwijt), Martijn van Tongeren ( IMU), Patrick Heijmans ( Webwinkelcommunity), Romano Groenewoud ( ), Jasja ter Horst ( SEO Review Tools), Jorg van de Ven, Chantal Smink, Vincent Velema ( Snakeware), Eline van Tongeren ( Lead Today), Naci Yilmaz ( Onfluence), Jarik Oosting ( Smartranking), Wilco Verdoold, Sven Kox ( Knappe Websites) en Nils van der Knaap ( Sky Internet Marketing) benoemen 26 belangrijkste trends en delen waardevolle tips. Op dit moment, tijdens de tweede golf, zien we opnieuw een duidelijke trendverschuiving.ĭat het onderwerp leeft, blijkt duidelijk uit de grote respons op mijn vraag om input.

Begin maart 2020 is er een sterke daling in de zoektocht naar reizen en restaurants, maar juist een sterke toename voor het laten bezorgen van eten en producten. In ons zoekgedrag is het effect van de coronamaatregelen in ieder geval heel duidelijk te zien. Hoe gaat Google om met de veranderende behoeften tijdens en na corona? En welke rol spelen algoritmes en AI in 2021? Hoe zorg je ervoor dat je het nieuwe jaar als ondernemer overleeft, of dat je misschien juist wel floreert? Het belang van e-commerce, werken en vergaderen op afstand, de behoefte aan betrouwbare informatie en de beste gebruikservaring wordt steeds groter.
